Wednesday, March 23, 2011

Fotosintisis di sekolah (dipetik dari http://mdsedibrahim.blogspot.com)

Di sekolah, kita memberikan sahaja segala macam fakta yang tersusun dan lengkap tentang proses fotosintisis dan soalan peperiksaan pun bertanya tentang fakta-fakta itu. Mereka yang mampu mengingat akan mendapat A dan yang tidak akan gagal. Kecekapan/kegigihan guru menyuap akan menentukan kejayaan ini.

Sesuatu yang sangat penting tertinggal di sini, ini dapat diperhatikan bahawa pelajar tidak lagi mampu menerangkan elektrolisis, hidrolisis dan sis-sis yang lain jika tidak diberikan fakta-fakta itu secara tersusun. Saya melihat sendiri pelajar perubatan tidak boleh menerangkan oesteophorosis apatah lagi bila ditambah kekangan seperti oesteophorosis yang berlaku pada usia remaja. Apa yang tertinggal dalam fotosintisis tadi.... metacognitive knowledge>knowledge of knowledge>structure of knowledge>process/phenomena

Semasa diajar tentang fotosintisis sepatutnya pelajar telah didedahkan tentang kerangka sesuatu ilmu dari kategori proses atau phenomena bersama-sama dengan elemen-elemennya (Rujuk "Reading for Learning" Davies & Green, School Council, UK). Jadi dengan itu pelajar akan dapat menentukan fakta-fakta yang bersesuaian untuk elektrolisis atau oesteophorosis atau 'cis-sis' yang lain di bawah kategori process atau phenomena. Bila diberikan gangguan kepada mekanisma prosess tadi saya yakin pelajar mampu menjelaskan (explain) dan seterusnya membuat solution kepada sebarang masalah yang berkaitan.

No comments:

Post a Comment